FAQ

Een goed geredigeerd manuscript maakt een wereld van verschil. Mensen lezen graag een boek dat ze gelijk in het verhaal meeneemt, dat moeilijk is om weg te leggen. Dat vraagt heel veel van een schrijver. Je kunt nog zoveel ervaring of talent hebben, een goede redacteur is een must voor elk verhaal.

Daar zijn drie redenen voor:

1. Blinde vlek

Iedereen heeft een blinde vlek als het gaat om de eigen schrijfsels. Iedereen! Je boek een paar maanden laten liggen, zal al helpen om fouten of verbeterpunten te zien die je eerder niet zag. Misschien lees je stukken die niet lekker lopen of die je zelf niet meer begrijpt. Sommige auteurs zijn daar zelf heel goed in! (Iets wat naar mijn mening iedere auteur kan leren.)

Toch kan een andere persoon, die meer met een blik van een lezer naar je boek zal kijken, waardevolle inzichten geven die je boek veel sterker maakt. Zonde, toch, om die kans te laten liggen?

2. Betekenisvolle passages

Soms zijn er verbeterpunten die je zelf hebt opgemerkt, maar die je niet WILT zien en daarom negeert. Dat hoeft geen bewuste onwil te zijn, het kan ook onbewust. 

Misschien is het geschreven fragment iets dat voor jou heel veel betekent, maar geen waarde toevoegt voor een lezer die jou niet kent. Of misschien past het fragment niet binnen je verhaal of bij je doelgroep. Ook hier kan een professionele redacteur een waardevolle toevoeging zijn, die net het verschil betekent tussen wel of niet een aanbeveling van de ene lezer aan de andere.

(Kill your darlings noemen ze dit ook wel. Natuurlijk hoef je die stukken niet echt te killen. Gebruik Ctrl+X en plak ze in een “wordt-vervolgd”-document. Bewaar ze. Wie weet heb je er in een ander boek of in een andere setting van dit verhaal wel iets aan.)

Als laatst wil ik nog dit zeggen: niet elke uitgeverij heeft tijd of geld voor meerdere, uitgebreide redactierondes. Hoe goed de schrijver ook is, het gebrek aan redactie is te zien aan het resultaat. Dat is zonde, na al die tijd, energie en liefde die je in je verhaal hebt gestopt. Kies een goede redacteur en je gaat sprongen vooruit!

3. Uitgeverij heeft gebrek aan tijd of geld

Denk je: ach, mijn boek wordt toch uitgegeven door een professionele uitgeverij. Die neemt de redactierondes wel op zich!

Dat is zeker waar. Elke uitgeverij zal minstens één redactieronde aanbieden (of je daar zelf nu voor betaalt of niet). Maar één redactieronde is vaak niet genoeg! Vraag dit dan ook goed na, voordat je met een uitgeverij in zee gaat.

En vergeet niet dat je dan ook nog afhankelijk bent van wie de redactie doet – daar heb je zelf geen grip op en geen idee van, totdat je je manuscript terugkrijgt. Ervan uitgaan dat de uitgeverij contact heeft met goede redacteuren die kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan, zou zomaar kunnen leiden tot een teleurstelling. Vraag daarom ook bij de uitgeverij na wie de redactie van je boek zal doen en kijk op het internet of je goede reviews kunt vinden. Je kunt maar beter goed voorbereid zijn, toch?

Hoe goed de schrijver ook is, het gebrek aan redactie is te zien aan het resultaat. Dat is zo zonde, na al die tijd, energie en liefde die je in je verhaal hebt gestopt. Kies een goede redacteur, die jou veel inzichten brengt en je boek naar een hoger plan tilt.

Dat is helemaal aan jou. Het is jouw verhaal, jij mag kiezen wat je ermee doet. Je mag er zelfs voor kiezen om het niet te laten redigeren door een ander. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die je boek willen lezen en die er positief over zijn.

Voor een professioneel resultaat is het verstandig om een goede redacteur naar je manuscript te laten kijken. Na al die tijd die je in je werk hebt gestopt, verdient je manuscript een professionele “opfrisbeurt”. Elke schrijver heeft valkuilen en maakt consequente fouten die hij of zij zelf niet ziet (ja, ik dus ook ;)). Je hebt echt een tweede persoon nodig – iemand met verstand van teksten, verhalen en taal – om je boek op te schonen en je verhaal volledig tot zijn recht te laten komen.

Idealiter geef je je boek minstens twee keer uit handen: één keer voor de inhoudelijke redactie en één keer voor de eindredactie.

Coaching

Loop je midden in je verhaal vast? Dan raad ik je aan om een schrijfcoach in te schakelen. Ik kijk graag wat ik voor je kan betekenen. Kijk op deze pagina voor meer informatie.

Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek om te kijken of er een klik is tussen ons.

 

Redactie

Een redacteur huur je meestal in als je minimaal een eerste versie van je manuscript hebt. Hiervoor bied ik diverse mogelijkheden:

  • Korte check
  • Inhoudelijke redactie
  • Eindredactie

Ga naar redactie voor meer informatie over deze drie redactiemogelijkheden.

Heb je meer vragen? Stel ze gerust door een mail te sturen naar info@rowanduin.nl.